شرکت فلوک در سال 1948 توسط جان فلوک آغاز به کار کرد. در آن زمان جان و دوستش دیوید پاکارد (موسس شرکت HP) در شرکت جنرال الکتریک مشغول به کار بودند. تست فلوک در واقع یک آزمون فرکانسی است که با ارائه نمودارهای مختلف اطلاعاتی درباره کابل شبکه به اپراتور می دهد. که در ادامه علت انجام این تست و برخی پارامترهایی که این تست گزارش می کند بیان می شده است.

امروزه شرکت فلوک یک شرکت جهانی بوده و محصولات خود را به بیش از 120 کشور جهان عرضه می کند و در حوزه ساخت، فروش و طراحی تجهیزات تست و اندازه گیری، ابزار دقیق برای فضاهای علمی/آموزشی/صنعتی و... فعالیت دارد. دو شرکت فلوک بیومدیکال و فلوک نتورکز (Fluke Networks) به عنوان دو مجموعه به هم وابسته فعالیت می کنند.

تستر فلوک چه فاکتورهایی را بررسی می کند؟

  • پارامترهای فیزیکی شبکه اعم از کابل، کیستون، پچ پنل و پچ کابل
  • تشخیص اصل یا فیک بودن تجهیزات پسیو شبکه مانند گابل
  • تعیین متراژ دقیق کابل شبکه
  • تعیین اشکالات اتصالات پچ پنل و کیستون
  • ارائه گزارش قطع یل ضعیف بودن اتصال رشته های کابل به کیستون
  • گزارش وجود نویز و محل دقیق آن در کابل کشی
  • گزارش وجود خمش یا کشش غیر مجاز و محل دقیق آن در مسیر کابل کشی
  • بیان مقدار خلوص مس استفاده شده در کابل شبکه
  • تست مقاومت و مقدار رسانایی کابل
  • ارائه گراف رنگی بعد از تست که با کمک آن می توان تا 33% بازدهی شبکه را افزایش داد

پهنای باند تست فلوک طبق استاندارد

  • Cat3-class C: 16 مگاهرتز
  • Cat5e-class D: 100 مگاهرتز
  • Cat6-class E: 250 مگاهرتز
  • Cat7-class F: 600 مگاهرتز

علت استفاده از تست فلوک

نصب کابل شبکه و فیبر نوری به دقت و مهارت بالایی نیاز دارد. اگر این کابل ها به درستی نصب نشوند احتمالا در کار سیستم کلی شبکه اختلال ایجاد می شود. Fluke اسم شناخته شده ای در صنعت کابل کشی است و با استفاده از این تست سیستم می تواند عملکرد بهینه ای در استانداردهای صنعتی داشته باشد.

این دستگاه می توان محل قطع برق و سایر فاکتورهایی که موجب اختلال کارکرد شبکه شده  است را در سریع ترین زمان ممکن گزارش کند. همانطوریکه تکنولوژی شبکه در حال پیشرفت است، نیازهای زیرساخت اصولی کابل کشی برای پشتیبانی از آن ها نیز در حال افزایش است. استانداردهای جدید کابل کشی به طور مداوم در حال آپدیت شدن هستند تا دستورالعمل های لازم را به متخصصان کابل کشی هنگام نصب، انجام آزمایش و تست، عیب یابی و تائید شبکه کابل مسی و فیبر نوری ارائه دهند.

تست کابل شبکه این اطمینان را می دهد که اتصالات و اجزای کابل کشی نصب شده قابلیت انتقال نیرو یا دیتا پیش بینی شده را برای پشتیبانی از سیستم مدنظر کاربر فراهم می کند یا خیر.

تسترهای گواهی کابل (مانند فلوک)، انطباق سیستم کابل کشی با استانداردهای صنعتی را تضمین می کنند. TIA آمریکا و ISO/IEC سازمان بین المللی استاندارد، دستورالعمل هایی را برای کابل کشی به برقکاران و فعالان این حوزه ارائه می کنند. برای انجام تست فلوک استاندارد TIA در قالب کتگوری های مختلف و ISO در قالب کلاس های مختلف شرایط تائید کابل را برای مصارف گوناگون عرضه کرده اند. با کمک ابزارهای تست صلاحیت شبکه، تکنسین می تواند به سرعت ایرادات کابل کشی را شناسایی و پهنای باند آن را ارزیابی کند و در ادامه با پیدا کردن عیوبی که بر پهنای باند اثر می گذارند سیستم کابلی را بهینه کنند.

در ویدئویی که در قسمت ویدئوهای آموزشی وبلاگ قرار دارد مدیر محصول شرکت فلوک نتورکز نحوه کار کردن با این تستر را توضیح می دهد.

تست فلوک در سریع ترین زمان ممکن به ما گواهی خرابی یا عدم خرابی کابل را می دهد مثلا اگر کابلی cat 6 A را پاس کند حاشیه نویز کمی دارد که در برخی سیستم ها این فاکتور بسیار مهم است.

تعریف پارامترهای ارائه شده در تست فلوک

برخی از این پارامترها در قسمت استانداردهای مورد استفاده در صنعت سیم/کابل برق (مقاله تست فلوک) شرح داده شده اند. با مراجعه به آن می توانید اطلاعات مفیدی کسب کنید.

(NEXT(Near End Crosstalk

تفاوت بین دامنه سیگنال ارسالی و تداخل دریافت شده روی جفت را بیان می کند.

(PS NEXT(Power Sum Near End Crosstalk

تفاضل بین سیگنال تست ورودی و خروجی در یک کابل کشی را بر حسب دسی بل گزارش می کند.

(ACR-F(Attenuation Crosstalk Ratio For End

بیانگر تفاضل بین NEXT و کاهش ناشی از در هم ادغام شدن سیگنال دو جفت بر حسب دسی بل(db).

(PS ACR-F(Power Sum Attenuation Crosstalk Ratio For End

مجموع میرایی سیگنال تداخل نسبت به انتها را گزارش می کند. درواقع تفاضل بین  PS NEXT و افت ناشی از ادغام سیگنال دو جفت بر حسب دسی بل است.

ACR-N

نسبت میرایی تداخل به سیگنال نهایی است. برای محاسبه این مقدار از تفاضل NEXT و افت ناشی از ادغام دو جفت بر حسب دسی بل استفاده می شود.

Ps ACR-N(Power Sum Attenuation Crosstalk Ratio Near-End)

نسبت مجموع میرایی به سیگنال خروجی را گزارش می کند. برای محاسبه این مقدار از تفاضل PS NEXT و افت ناشی از ادغام دو جفت بر حسب دسی بل استفاده می شود.

Nominal Velocity of Propagation-NVP

NVP یا نرخ اسمی سرعت انتشار در واقع سرعت انتشار نور در خلا است که به صورت % گزارش می شود. تمامی کابل های سیستم کابل کشی ساختار یافته(سیستمی که کابل کشی و سخت افزارهای در ارتباط با آن یک زیرساخت ارتباطی کامل با هم دارند) سرعت انتشاری بین 0.6 c تا 0.9 c دارند.

DC loop resistance

این پارامتر بیانگر مقدار مقاومت کابل است. مقدار این فاکتور در تغیین عدم وجود اتصالات اشتباه که منجر به بالا رفتن مقاومت کابل می شوندنقش مهمی دارد. هر چه خلوص مس بالاتر باشد نتیجه این فاکتور از تست بهتر خواهد شد.

Attenuation to Crosstalk Ratio(ACR)-Headroom

هر چه عدد بالاتری برای این فاکتور گزارش شود یعنی کابل کیفیت بهتری دارد. اختلاف بین افت سیگنال و انتشار سیگنال بر روی سیگنال برگشتی را به صورت نمودار نشان می دهد. بهتر است میزان هدروم کابل حداقل 7 دسی بل باشد تا کارآیی خوبی داشته باشد.

تست فلوک به چند روش انجام می شود که مهم ترین آن ها تست ماژول پرمنت و تست چنل اند.  طبق استانداردهای مربوطه تست چنل باید بر روی 100 متر و پرمنت روی 90 متر از کابل انجام شود. این تست ها را می توان در متراژهای مغایر با استاندارد هم انجام داد و پارامترها را اندازه گیری کرد اما آن وقت نتیجه مطابق استاندارد نیست.

برنامه نویس سایت برنامه نویسی سایت طراحی سایت طراحی وب سایت