در مقاله معیارهای انتخاب بهترین برند سیم و کابل برخی از فاکتورهایی که یک تکنسین برق باید هنگام انتخاب سیم/کابل مناسب به آن دقت کند را ذکر کردیم، حال در این مقاله برخی از نکاتی که باید هنگام انتخاب سیم/کابل مناسب در نظر گرفته شود، بیان شده است. امیدواریم این اطلاعات به شما کمک کند تا انتخاب مناسبی برای یک سیم کشی اصولی داشته باشید.

ظرفیت حمل جریان

این مقدار تعیین کننده مقدار جریانی است که کابل می تواند منتقل کند. ظرفیت حمل جریان سیم یا کابل برق متناسب با اندازه آن است. هر چه اندازه سیم بزرگتر باشد جریان (بر حسب آمپر) بیشتری را می تواند حمل کند. ظرفیت انتقال جریان کابل یکی از فاکتورهای مهم و تعیین کننده کاربرد آن است. در حین انتقال جریان برق، هادی گرم شده و این گرما به غلاف پوششی نیز سرایت می کند که در نتیجه می تواند استحکام آن را تغییر داده و منجر به نرم شدن کابل شود.

اندوکتانس (Inductance)

با توجه به میزان جریان، نیرو محرکه الکتریکی به سیم داخل مدار و یا سیم/کابل مجاور القا می شود که منجر به کاهش ولتاژ می شود. واحد اندازه گیری اندوکتانس در سیستم SI هنری است و چون یک هنری عدد بسیار بزرگی است عموما مقدار اندوکتانس با میکرو هنری بیان می شود. اگر اندوکتانس از یه حدی بالاتر رود می تواند مانع از عبور جریان در سیم یا کابل برق شود.

امپدانس

مقاومت سیم در برابر جریان متناوب هنگام اعمال ولتاژ را امپدانس می گویند. واحد امپدانس اهم است. طول کابل یا سیم برق تاثیری بر میزان امپدانس ندارد. تنها باید مقدار امپدانس در انتهای فرستنده و گیرنده یکسان باشد.

ظرفیت خازنی

مقدار شاری که یک کابل می تواند در خود ذخیره کند، ظرفیت نامیده می شود. ظرفیت خازنی بر حسب پیکو فاراد تعریف می شود. اگر مقدار ظرفیت یک کابل بالا باشد می تواند عملکرد آن را در فرکانس های بالا مختل کند.

مقاومت الکتریکی

مقاومت در واقع معیاری برای سختی عبور جریان از یک کابل بوده که واحد آن با اهم تعریف شده است. هر چه میزان مقاومت کمتر باشد (در یک سطح مقطع یکسان)، یعنی کیفیت کابل بالاتر است.

ولتاژ

میزان فشار الکتریکی در طول سیم هادی را با ولتاژ تعریف می کنند که واحد آن ولت است. در واقع میزان ولتاژ عبوری به طور مستقیم متناسب با ضخامت عایق کابل است.

غلاف سیم/کابل برق

وظایف اصلی غلاف عبارتند از:

  • حفاظت مکانیکی هادی ها در برابر آسیب های خارجی
  • عایق کردن مجموعه سیم/کابل در برابر جریان برق تا برق عبوری از هادی ها به بیرون نشر نکند

تنش مکانیکی زمانی اتفاق می افتد که کابل در معرض نیروی مکانیکی قرار گیرد. در فضاهای تنگ، سرعت بالا دستگاه های اتوماسیون یا دستی و... شاهد نیروهای مختلف تصادفی، غلتشی و پیچشی خواهیم بود که به سیم و کابل برق وارد می شوند. با اعمال شدن این نیروها به سیستم کابل کشی، سیم/کابل برق حرکت خواهند کرد و وقتی کابل جابجا شود در اثر سائیده شدن به سایر سخت افزارها و یا سایر سیم/کابل های برق، اصطکاک ایجاد می شود که می تواند منجر به سایش غلاف شود.

اگر کابل در تماس با کابر باشد ممکن است فرد با پا گذاشتن روی آن، کشیدن اجسام روی کابل، خم کردن و... تنش مکانیکی ایجاد کند. بنابراین استحکام کششی باید به حدی باشد که بتواند به تنش مکانیکی وارد شده غلبه کند.

در محیط های خشن که کابل در تماس با سطوح تیز است (مانند گل یا خرده های فلزی) در معرض سائیدگی شدید قرار می گیرد و تنش مکانیکی وارد شده منجر به خرابی کابل برق خواهد شد.

یک تکنسین برق باید به موارد ذکر شده دقت کند و با توجه به شرایط کاری سیم/کابل برق بهینه ترین گزینه را انتخاب کند و در کنار کیفیت بالا، قیمت سیم یا کابل برق نیز بسیار مهم است و باید به این نکته توجه شود تا مقرون به صرفه ترین سیستم کابل کشی را داشته باشیم.

سیمین صنعت رسانا با تولید سیم و کابل برق مناسب برای استفاده های مسکونی و صنعتی علاوه بر کیفیت بالا به قیمت مصرف کننده نیز توجه می کند و همواره تلاش کرده است تا ضمن رعایت استانداردهای معتبر جهانی و ملی برای ساخت محصولات خود، آن ها را با بهترین قیمت عرضه کند.

سایز سیم/کابل برق برای استفاده های مختلف خانگی

در زیر سایز سیم که منظور همان سایز هادی است، برای استفاده های مختلف خانگی بیان شده است:

لامپ، ساعت و سایر دستگاه های الکتریکی سبک که تا 7 آمپر برق مصرف می کنند:

طول سیم

سایز سیم

25 فوت

7.62 متر

18 AWG

1 میلیمتر مربع

50 فوت

15.24 متر

16 AWG

1.5 میلیمتر مربع

100 فوت

30.48 متر

14 AWG

2.5 میلیمتر مربع

تلویزیون، کامپیوتر و سایر دستگاه هایی که تا 10 آمپر برق مصرف می کنند:

طول سیم

سایز سیم

25 فوت

7.62 متر

16 AWG

1.5 میلیمتر مربع

50 فوت

15.24 متر

14 AWG

2.5 میلیمتر مربع

100 فوت

30.48 متر

12 AWG

4 میلیمتر مربع

ابزار و لوازم گرمایشی و سرمایشی که تا 15 آمپر برق مصرف می کنند:

طول سیم

سایز سیم

25 فوت

7.62 متر

14 AWG

2.5 میلیمتر مربع

50 فوت

15.24 متر

12 AWG

4 میلیمتر مربع

100 فوت

30.48 متر

10 AWG

6 میلیمتر مربع

برنامه نویس سایت برنامه نویسی سایت طراحی سایت طراحی وب سایت