با نزدیک شدن به تابستان و فصل گرما شاهد افزایش قبض برق خواهیم بود. در این مقاله قصد داریم یک روش هیجان انگیز به شما پیشنهاد دهیم تا قبض برق خود را کاهش دهید. خصوصا اگر کارخانه بزرگی دارید با ما همراه شوید تا در ادامه مطلب راه کار جالبی به شما برای کاهش قبض برق ارائه دهیم.

تا به حال احتمالا تبلیغی را ندیده اید که یک برند خاص ادعا کند که با استفاده از سیم و کابل آن در برقکشی، شاهد کاهش هزینه های قبض برق خواهید بود. اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید اگر علاوه بر رعایت نکاتی که همه جا پیشنهاد می شود تا برای کاهش مصرف برق رعایت کنید (مانند روشن نکردن همزمان تمام لوازم برقی خصوصا در ساعات پیک مصرف، استفاده از نور روز، لامپ ها و لوازم الکترونیکی کم مصرف و...) با تغییر سیم و کابل برق نیز می توان مصرف نیروی الکتریکی را کاهش داد.

گاهی ممکن است این دغدغه را داشته باشید که اگر سیم و کابلی تولید می شد که هزینه های برق را کاهش می داد چقدر خوب بود. در ادامه می گوییم که چگونه با انتخاب سیم و کابل مناسب مصرف برق را کاهش دهید.

تاثیر مقاومت الکتریکی هادی سیم و کابل در مصرف برق

هر چه مقاومت الکتریکی هادی کمتر باشد، در یک طول و سایز مساوی شاهد اتلاف نیروی برق کمتری خواهیم بود بنابراین هزینه مصرف برق نیز کاهش میابد. هر چه خلوص هادی بیشتر باشد یعنی مقاومت آن کمتر است به همین دلیل استفاده از سیم/کابلی که استانداردهای بیشتری را رعایت کنند خیلی بهتر است.

سیمین صنعت رسانا محصولات سیم و کابل برق ساختمانی و صنعتی خود را مطابق با استانداردهای روز دنیا و کشورمان تولید و به بازار عرضه می کند. علاقه مندان می توانند از طریق نمایندگی های مجاز این محصولات را تهیه و با اطمینان خاطر در برق کشی منزل و یا کارخانه های صنعتی استفاده کنند.

تاثیر افت ولتاژ سیم و کابل در مصرف برق

افت ولتاژ موجب افزایش مصرف برق می شود. زیرا لوازم الکتریکی برق بیشتری از سیم می کشند تا عملکردشان دچار اختلال نشود بنابراین هر چه میزان افت ولتاژ یک سیم یا کابل کمتر باشد اتلاف نیروی برق کمتر و مصرف آن نیزه بهینه تر خواهد شد. اگر خلوص هادی بالا و کیفیت عایق خوب باشد افت ولتاژ کمتر شده و قبض برق نیز کاهش خواهد یافت.

تاثیر سایز هادی سیم و کابل در مصرف برق

با افزایش سطح مقطع هادی افت ولتاژ و اتلاف نیروی برق کمتر می شود. بنابراین بهتر است همیشه حداقل سطح مقطع را برای بزرگترین سایز مطرح شده در استاندارد استفاده از سیم و کابل انتخاب کنید. شاید در ابتدا هزینه سیم کشی شما با کابل بزرگتر بیشتر شود اما در طول زمان با کاهش قیمت قبض برق اون هزینه اولیه جبران می شود و شما سود خواهید کرد.

در واقع هر چه سطح مقطع هادی بزرگتر باشد الکتریسیته کمتری را در اثر اتلاف حرارتی از دست خواهد داد. و از طرفی دیگر در فصول گرم سال با کاهش تولید گرما (خصوصا در کارخانه های بزرگ)، فن ها و کولر ها به انرژی کمتری برای خنک کردن فضا نیاز خواهند داشت.

با گذشت زمان می بینیم که مصرف برق حیاتی تر شده است. نیاز زندگی مدرن به گچت ها و لوازم الکترونیکی پیشرفته روز به روز بیشتر می شود بنابراین استفاده از سیم و کابلی که افت ولتاژ کمتری دارد بهتر است تا نیازهای برقی را بهتر تامین کند.

از سویی دیگر اگر سطح مقطع کوچکتر باشد انعطاف پذیری سیم و کابل بهتر می شود که برای مسیرهای سیم کشی پیچیده و طولانی امری مهم است. پس بهتر است همیشه یک حد اعتلالی برای سایز سیم انتخاب کنید تا دچار مشکل نشوید.

البته این تغییر سایز و کاهش هزینه ها در خانه ها و محیط های اداری کوچک زیاد مشهود نیست. بیشتر برای برق کشی کارخانه های بزرگ و زارع دامداری که فاصله بین منبع و تجهیزات زیاد است حائز اهمیت می شود.

از طرفی در متراژهای بالا انقدر تفاوت قیمت سیم با سایز هادی کوچکتر و بزرگتر زیاد می شود که موجب وسوسه پیمانکار برای استفاده از سایز کوچکتر می شود.

در جدول زیر تغییر سایز را با افت ولتاژ و اتلاف هزینه مقایسه کرده ایم:

% اتلاف هزینه

میزان افت ولتاژ(ولت)

% کاهش سطح مقطع هادی

1

1.2

0.5

2

2.4

1

5.2

6

2.5

10.8

12

5

23.5

24

10

 

برنامه نویس سایت برنامه نویسی سایت طراحی سایت طراحی وب سایت