شما باید ابتدا نوع سیم کشی را شناسایی کرده و سپس بدانید چگونه لوازم مورد نیاز را بخرید تا در انتها با اتصالات مناسب سیم کشی کنید. اصول اولیه سیم کشی و شناسایی انواع مختلف سیم و کابل به شما کمک می کند تا پروژه های نصب و بازسازی یا تعمیر را به خوبی به سرانجام برسانید.

در ادامه اساس سیم کشی برق را به اختصار شرح داده ایم:

توجه با سایز یا قطر مناسب سیم در سیم کشی برق بسیار مهم است. برای انتخاب سیم مناسب باید به سایز، ظرفیت و کاربرد آن توجه کنیم. اگر سیم با آمپر مداری که در آن استفاده می شود مطابقت نداشته باشد، ممکن است منجر به اتصال کوتاه یا حتی آتش سوزی شود.

اکثر سیم کشی های داخلی با کابل غیرفلزی یا NM، انجام می شود که متشکل از سه یا چند سیم به عنوان هادی است. مجموعه این هادی ها درون یک غلاف پلاستیکی قرار می گیرند. در اکثر مدارهای داخلی ساختمان مانند کلید، پریز، لامپ و برق لوازم خانگی از این کابل استفاده می شود.

کدگذاری با رنگ هم در غلاف بیرونی کابل و هم برای سیم های رسانا درون کابل مورد استفاده قرار می گیرد که با کمک این کدهای رنگ، نوع استفاده و کاربرد هادی مشخص شده و ایمنی سیم کشی برق محقق می شود. در واقع رنگ ها سایز، آمپر یا نوع کاربرد سیم یا کابل را مشخص می کنند و کاربر به راحتی می تواند با کمک این کدهای رنگی انتخاب کند که کدام سیم مناسب تر است. مثلا کابل غیرفلزی سفید در مدارهای 15 آمپری و کابل غیرفلزی زرد در مدارهای 20 آمپری استفاده می شوند. در مقابل رنگ های مختلف استفاده شده در سیم های هادی مجزا نشانگر سایز یا مقدار آمپر آن نیستند بلکه مشخص می کنند که استاندارد یا ترجیح استفاده از سیم هادی چیست. مثلا رنگ قرمز یا سیاه نشان دهنده سیم حامل جریان، رنگ سفید بیانگر هادی خنثی بوده و هادی به رنگ سبز و سیم مسی لخت برای اتصال به زمین (ارت) استفاده می شوند.

سیم و کابل برق دارای علامت هایی هستند که روی عایق یا روکش بیرونی آن مهر یا چاپ شده اند. این علامت گذاری ها اطلاعات مهمی در مورد سیم/کابل و عایق به کاربر می دهند. مثلا اندازه و جنس هادی، نوع عایق، تعداد هادی های موجود در کابل و... اطلاعاتی هستند که کاربران می توانند از کدهای حک شده روی کابل متوجه شوند. این اطلاعات ارائه شده کمک می کنند تا مناسب ترین کابل برای پروژه ای خاص انتخاب شود و در کنار برق کشی مناسب، فاکتورهای ایمنی نیز رعایت شود.

کابل برق استانداردی که برای داخل خانه طراحی شده است نباید در معرض آب یا رطوبت قرار گیرد و همچنین این کابل توسط دیوار، سقف یا کف ساختمان محافظت می شود.کابل هایی که در فضاهای بیرون یا درون زمین نصب می شوند طبق استانداردهای مختلف تولید می توانند با توجه به آئین نامه های اجرایی با یا بدون کانال محافظ در داخل زمین قرار بگیرند.برای برداشتن عایق پلاستیکی اطراف هسته های هادی باید دقت لازم به منظور آسیب نرسیدن به هادی ها لحاظ شود. برای قراردادن سیم های هادی مجزا درون یک کابل محدودیتی به عنوان تعداد سیم مجاز وجود دارد. حداکثر تعداد مجاز به عنوان ظرفیت پر شناخته می شود که به عوامل مختلفی مانند اندازه کابل، سطح مقطع هادی ها و جنس کابل بستگی دارد. فلز، پلاستیک و کابل های انعطاف پذیر هر کدام ظرفیت پرکننده متفاوتی دارند و حتی زمانی که سایز اسمی شان یکسان باشد باز هم ظرفیت تعداد هادی برای هر کدام متفاوت است.سیم و کابل اصطلاحاتی هستند که بیشتر در صنایع برق و مخابرات بکار می روند. از سیم برای انتقال جریان، تحمل بار مکانیکی، انتقال سیگنال های مخابراتی و... استفاده شده و از کابل برای انتقال نیرو، سیگنال های مخابراتی یا برق استفاده می شود.

کد کابل با عایق پلاستیکی طبق استاندارد VDE شماره ۰۲۷۱

کد کابل براساس نوع و شکل هادی‌های کابل طبق استاندارد VDE شماره ۰۲۷۱

A  هادی آلومینیومی

RE  هادی تک‌رشته‌ای مقطع گرد

Y عایق از نوع پلی وینیل کلراید (PVC) ترموپلاستیک

RM  هادی چندرشته‌ای مقطع گرد

2Y عایق از نوع پلی‌اتیلن (PE) ترموپلاستیک

SE  هادی با رشته دارای مقطع قطاعی شکل

2X عایق از نوع پلی‌اتیلن کراس لینک شده (XLPE)

SM  هادی که هر رشته دارای مقطع قطاعی شکل و هر یک شامل چند رشته باشد.

C  هادی مسی هم مرکز

RF  هادی چند رشته‌ای مقطع گرد و قابل انعطاف

CW  هادی مسی خالص بفرم پیچیده شده

N  کابل با هادی مسی

CE  هادی مسی هم مرکز برای کابل‌های سه مغزی

NR  کابل با هادی آلومینیوم

S شیلد مسی

H  علامت ورق متالیزه می باشد

SE  شیلد مسی برای هر مغزی مجزا از کابل سه مغزی

T سیم تحمل کننده در کابل کشی هوایی

K  غلاف سربی

R هادی دایره‌ای شکل می باشد

F  زره فولاد گالوانیزه بصورت سیم با مقطع تخت

M هادی چند رشته

R  زره فولاد گالوانیزه بصورت سیم با مقطع گرد

S هادی بشکل مثلث

G نوار فولاد گالوانیزه جلوگیری از پیچش

E هادی یک رشته و دایره ای می باشد

J کابل با مغزی‌های کدگذاری شده سبز / زرد (سبز / رنگ معمولی)(0/6/1 Kv)

 

O کابل بدون مغزی‌های کدگذاری شده سبز / زرد (سبز / رنگ معمولی)(0/6/1 Kv)

 

برنامه نویس سایت برنامه نویسی سایت طراحی سایت طراحی وب سایت