در این مقاله استاندارد هادی های کابل های عایق شده در ایران بیان شده است. شما می توانید با مطالعه این متن اطلاعات خوبی در حوزه مشخصات لازم الاجرا برای انتخاب کابل مناسب برای سیستم برق کشی به دست آورید. منبع اصلی این استاندارد ایران IEC 60228: 2004-11 اروپایی است و تولیدکنندگان کابل در ایران باید الزامات آن را رعایت کنند.

VDE مجموعه ای از استانداردهای کشور آلمان است که مشخصات کابل برق مورد استفاده در ساختمان مسکونی را تعیین می کند. استحکام مکانیکی، حفاظت در برابر آتش، حفاظت از محیط زیست و... فاکتورهایی هستند که در این استانداردها لحاظ می شوند. رفتار کابل حین آتش سوزی نقش تعیین کننده ای در طراحی و کاربرد سیم/کابل برق دارد.

شبکه های Ethernet صنعتی پایه اساسی بسیاری از سیستم های اتوماسیون هستند. ایرادات کابل (چه مسی چه فیبر نوری) یکی از اصلی ترین دلایل خرابی و اختلال در این شبکه های مبتنی به زمان است. از دست رفتن تنها چند بسته داده در مدت زمان کوتاه می تواند موجب قطع شدن یا خاموشی یک سیستم شود. این امر به ویژه در محیط های صنعتی و تولیدی که در آن جا کابل های شبکه در معرض لرزش، خم شدن، رطوبت، تغییر دما و... هستند بسیار حائز اهمیت است.