قلب هر خانه مسکونی با برق می تپد. امروزه زندگی بدون برق عملا غیر ممکن است. پیشرفت تکنولوژی و زندگی مدرن ما را بیش از پیش نیازمند به نیروی برق و دیتاهای مخابراتی در هر مکانی کرده است. چه در زمین و این کره آبی چه در سفر به مریخ نیازمند این هستیم که با کمک نیروی برق و انتقال دیتا در ارتباط باشیم.

به عنوان مثال، نوجوانان و جوانان دوست دارند کنار تخت خود حتما پریز برق باشد تا با خیال راحت گوشی، تبلت یا سایر لوازم الکترونیکی شان را شارژ کنند تا حدی که در شبکه های اجتماعی مختلف این نیاز را با مطالب طنز یا جدی عنوان کرده اند.

در مقاله "خدمات سیم کشی ساختمان" تعاریف کلی سیم کشی یک ساختمان و عوامل موثر بر قیمت سیم کشی برق را عنوان کردیم. حال می خواهیم مراحل مختلف سیم کشی یک واحد را برایتان بازگو کنیم تا درک جامع تری از این فرآیند داشته باشید.

برق کشی یک ساختمان مسکونی امری پیچیده و نیازمند دقت و مهارت بالایی است. اگر برقکار با تجربه و حرفه ای نباشد ممکن است ساختمان شما و یا حتی همسایه ها را دچار اختلال کند. حتما دقت کنید که برای برق کشی از یک فرد ماهر کمک بگیرید تا درگیر خسارت های مالی و جانی جبران ناپذیر نشوید.

گاهی افراد ممکن است بخواهند یک سیم یا کابل برق به قسمتی از خانه اضافه کنند. در آن صورت نیز باید با کمک یک تکنسین یا برقکار تغییرات لازم را اعمال کنند. در ادامه برخی از مراحل کلی سیم کشی یک ساختمان مسکونی را به اختصار شرح می دهیم:

الف) داشتن نقشه

ابتدا باید نقشه برق ساختمان مسکونی خود را داشته باشید. اگر لازم باشد خود برقکار این نقشه را آماده کند قاعدتا باید یک هزینه جداگانه پرداخت کنید. اگر می خواهید تعمیرات کنید و یا سیم/کابل برق به قسمتی از خانه تان اضافه کنید، می توانید به شهرداری نیز درخواست دهید و نقشه مهندسی ساختمان خود را گرفته و در اختیار برقکارتان قرار دهید.

سپس برقکار مشخص می کند در هر قسمت از خانه (مثل اتاق ها، آشپزخانه، سالن پذیرایی و...) با توجه به نیاز کاربری چه ولتاژ/جریانی باید برسد. مثلا برای یخچال، ماشین لباس شویی، لوستر و سایر لوازم الکترونیکی باید چه ولتاژ جریانی داشته باشیم.

طبق آئین نامه ای که وزارت شهرسازی منتشر می کند هر برقکار سیم/کابل برق مناسب را با توجه سایز و جنس انتخاب می کند تا علاوه بر کارکرد درست تجهیزات الکتریکی، ایمنی افراد و وسایل نیز حفظ شود. سایز سیمی که برقکار انتخاب می کند در کشور ما طبق قطر یا مساحت هادی مشخص می شود.

گام به گام مراحل انجام برق کشی یک خانه مسکونی به شرح زیر است؛ با ما همراه باشید:

ب) تهیه ابزار و تجهیزات

یک برقکار حرفه ای ابتدا لوازم مورد نیاز و سیم/کابل برق را طبق نقشه برق کشی محاسبه و تهیه می کند تا در ادامه کار برق کشی را انجام دهد.

ج) قبل از کف سازی و سفید کردن دیوار

مراحلی که قبل از سفید کردن دیوار و کف سازی انجام می شوند عبارتند از:

1. خط تراز

برای کلید/پریز برق حتما باید یک خط تراز کشیده شود. فاصله کلید/پریزها از کف با کمک این خط مشخص می شود. اگر برقکار ظرافت و دقت بالایی در کشیدن خط تراز نداشته باشد، در انتها شاهد کلید/پریزهای کج و غیر تراز خواهید بود.

2. کنده کاری و شیار زنی مسیر لوله ها

در این مرحله، محل هایی که باید لوله گذاری شوند را برقکار می کند تا در ادامه کار بتواند سیم کشی را کامل کند.

3. قوطی گذاری و سوراخ کردن محل روشنایی سقف

برای نصب جعبه فیوز و کلید/پریز، روی دیوار را قوطی گذاری می کنند. برای محکم کردن این قوطی ها از گچ استفاده می شود. اگر دقت برقکار بالا نباشد این قوطی ها با دیوار در یک سطح قرار نمی گیرند و ظاهر نهایی زشت خواهد شد.

4. لوله گذاری و پوشاندن لوله ها

سیم های برق، تلفن، آنتن و... از طریق لوله های برق به نقاط مختلف ساختمان کشیده می شوند. بعد از قوطی گذاری نوبت نصب لوله هاست. لوله ها جنس های مختلفی دارند (مانند لوله های برق فلزی، گالوانیزه و PVC) که با توجه به جنس و متریالی که دارند بر هزینه نهایی برق کشی تاثیر می گذارند.

5. نصب جعبه فیوز، آنتن و تلفن

برقکار جعبه فیوز، آنتن تلویزیون و تلفن را نصب می کند و با تمیزکاری در دیوار محکم می کند.

6. ارتینگ (Earthing)

اتصال به زمین ساختمان را ایجاد می کنند تا خطر برق گرفتگی و اتصالی برق نداشته باشد.

د) بعد از کف سازی

مراحلی که قبل از اتمام کار و بعد از کف سازی انجام می شوند به شرح زیر است:

1. تمیز کاری قوطی ها

در این مرحله یک برقکار با ظرافت و حوصله قوطی های کلید/پریز را تمیزکاری می کند تا ظاهر نهایی زیبا شود.

2. سیم بندی

در این مرحله برقکار سیم ها را به متراژهای مورد نظرش بریده و سیم کشی کلید/پریزها را انجام می دهد. اگر این مرحله به درستی انجام نشود می تواند منجر به اتصالی یا قطعی برق شود.

3. عایق کاری

در اینجا با اتصال سر سیم ها به هم و عایق کاری اتصالات تقریبا کار برق کشی را به مرحله نهایی می رسانند.

ه) مرحله نهایی سیم کشی ساختمان مسکونی-بعد از نقاشی

در این مرحله کلید، پریز، سرپیچ، آیفون و فیوزها نصب می شوند تا برق در کل ساختمان در دسترس اهالی خانه باشد. هر چه این مرحله با ظرافت و دقت بیشتری انجام شود به زیبایی ظاهری خانه می افزاید.

در انتهای کار فراموش نکنید که نقشه سیم کشی ساختمان را از برقکار بگیرید تا اگر خواستید در آینده باز هم تغییراتی اعمال کنید دچار مشکل یا پرداخت هزینه اضافی نشوید.

برنامه نویس سایت برنامه نویسی سایت طراحی سایت طراحی وب سایت