در حین ساخت یک خانه جدید و یا بازسازی نیاز دارید که برق کشی آن اصولی و با سیم/کابل مناسب انجام شود. سیم های ساختمانی عرضه شده توسط سیمین صنعت رسانا دارای بهترین متریال، کیفیت ساخت و قیمت می باشند. برای خرید سیم برق ساختمان ممکن است سوال های مختلفی برای خریدار پیش آید. ما در ادامه قصد داریم برخی از این پرسش ها را مطرح کرده و پاسخ دهیم، با ما همراه باشید.

تعریف سیم برق ساختمان

سیم برق مسیری را فراهم می کند تا نیروی برق یا الکتریسیته از نقطه A به B برسد. سیم برقی که در تاسیسات الکتریکی و سیم کشی ساختمان مسکونی به کار می رود از یک هادی مفتولی و یا رشته ای (افشان) تشکیل شده است. عموما جنس این هادی مسی است. سایر سیم های خاصی که در ساختمان و برق کشی آن به کار می روند (مانند سیم نسوز و سیم نایلونی) نیز با همین عنوان (سیم برق ساختمان) شناخته و به بازار عرضه می شوند.

تعمیر و یا نصب سیم کشی برق حتما باید توسط یک برقکار حرفه ای انجام شود. سیم کشی برق یک خانه مسکونی علاوه بر اینکه خطرناک است بلکه اگر توسط یک فرد غیر حرفه ای انجام شود منجر به خطرات ثانویه خواهد شد(مانند آتشسوزی یا برق گرفتکی). برای جلوگیری از زیان های مالی و جانی احتمالی حتما باید از یک فرد با تجربه برای برق کشی یک ساختمان مسکونی استفاده شود. در صورت خرابی و یا اضافه کردن یک قسمت به سیستم برق کشی خانه حتما از یک تکنسین با تجربه کمک بگیرید تا مشکلی ایجاد نشود.

قیمت سیم کشی ساختمان

عواملی مانند مقدار سیم کشی و تعداد اتصالات مورد نیاز از اصلی ترین فاکتورهای تاثیر گذار بر قیمت سیم کشی ساختمان هستند. سایر عوامل عبارتند از: هزینه حمل و نقل ابزار و تجهیزات لازم، موقعیت محلی، کیفیت محصولات، نیروی کار، زمان نصب، آماده سازی محل سیم کشی و... .

متراژ خانه یکی از مهم ترین فاکتورهای تاثیر گذار بر هزینه سیم کشی برق است. زیرا متراژ بالا به متریال، زمان انجام کار و لوازم جانبی بیشتری نیاز دارد. اگر بخواهیم سیم کشی یک خانه قدیمی را تعمیر و یا قسمتی به آن اضافه کنیم، عمر ساختمان نیز بر قیمت برق کشی نهایی تاثیر می گذارد. چون خانه های قدیمی عموما نمی توانند نیازهای برقی زندگی مدرن را تامین کنند، بنابراین باید سیم کشی آن تعمیر شود.

برخی از وبسایت های آنلاین به صورت رایگان قیمت سیم کشی ساختمان شما را بهتان ارائه می دهند. اگر می خواهید هزینه کار برق کشی ساختمان خود را تخمین بزنید کافی است با جستجوی عبارت " قیمت آنلاین هزینه برق کشی ساختمان" و ورود به یکی از وبسایت های مربوطه، هزینه های خود را استعلام کنید. بهتر است وقتی برقکار خود را پیدا کردید یک قرارداد با پیمانکار پروژه داشته باشید تا در حین انجام کار و یا خاتمه آن دچار مشکل نشوید.

تعرفه اتحادیه برای سیم کشی برق ساختمان

یکی از مهم ترین سوالات برای سیم کشی برق، هزینه انجام کار است. نرخ پایه برقکاری ساختمان توسط اتحادیه برقکاران مشخص می شود. در جدول زیر برخی از خدمات و قیمت پایه اتحادیه در سال 1400 آورده شده است:

خدمات

قیمت(تومان)

لوله کشی روکار/توکار بدون حرارت

7،000 به ازای هر متر

لوله کشی روکار/توکار با حرارت

10،000 به ازای هر متر

کابل کشی روکار

5،000-7،000 به ازای هر متر

کابل کشی توکار

12،000-15،000 به ازای هر متر

برق کشی واحد مسکونی

25،000-35،000 به ازای هر متر مربع

برق کشی واحد اداری

30،000-50،000 به ازای هر متر مربع

برق کشی راه پله

25،000-35،000 به ازای هر متر مربع

برق کشی پارکینگ

25،000-35،000 به ازای هر متر مربع

برق کشی واحد مسکونی تا 75 متر زیر بنا

50،000 به ازای هر متر مربع

برق کشی واحد اداری تا 200 متر زیر بنا

55،000-75،000 به ازای هر متر مربع

سیم کشی راه پله تا 4 طبقه

دستمزد یک واحد مسکونی

پارکینگ تا 100 متر زیر بنا

دستمزد نصف واحد مسکونی

نصب چراغ سقفی، دیواری، مهتابی و... 15 عدد به بالا

هر عدد 28،500

نصب انواع لوستر تا 3  شاخه بدون قلاب 10 عدد به بالا

هر عدد 32،500

نصب انواع لوستر از 4 شاخه به بالا و حداکثر ارتفاع 4 متر-بدون قلاب 10 عدد به بالا

هر شاخه 38،000

نصب قلاب در ارتفاع 3-4 متر 10 عدد به بالا

هر عدد 15،500

انواع سیم کشی ساختمان

برق کشی یک ساختمان مسکونی به دو روش روکار و توکار انجام می شود.

برق کشی روکار

در این روش سیم برق از روی گچ دیوار عبور می کند. برای زیبایی و کاهش خطر برق گرفتگی اهالی ساختمان از داکت برای پوشاندن سیم های روکار استفاده می کنند. اگر بعد از گچ کاری بخواهید برق کشی را انجام دهید مجبور هستید از روش روکار استفاده کنید.

برق کشی توکار

بهتر است از این روش برای سیم کشی ساختمان مسکونی استفاده شود. در این روش سیم/کابل برق از زیر گچ یا سیمان عبور می کند بنابراین خطرات احتمالی برق گرفتگی افراد ساکن در ساختمان را ندارد.

قیمت گذاری سیم کشی ساختمان موضوع مهمی در صنعت ساخت و ساز است. قیمت مس چون تاثیر مستقیمی بر قیمت سیم/کابل برق ساختمان دارد بنابراین بر هزینه نهایی سیم کشی ساختمان نیز اثر می گذارد. نقص عملکرد الکتریکی درست ساختمان های مسکونی منجر به ضررهای جانی و مالی خواهد شد. بنابراین سازندگان ساختمان و برقکاران باید دستورالعمل های اجرایی لازم را رعایت کنند تا این خسارات به حداقل برسد.

نصب سیم/کابل با کیفیت بالا برای جلوگیری از وقوع خطرات الکتریکی از اهمیت بالایی برخوردار است. سیمین صنعت رسانا محصولات خود را با کیفیت بالا و استانداردهای معتبر تولید و در اختیار مصرف کننده می گذارد. سیم و کابل برق ساختمانی تولید شده تحت لیسانس شرکت ما تضمین کننده ایمنی و کیفیت بالا حین انتقال نیروی برق است.

سیم کشی روکار گران تر است یا توکار؟

بدیهی است که نصب و راه اندازی یک سیستم سیم کشی توکار پر هزینه تر است. تجهیزاتی که برای حفاظت از سیم و کابل داخل زمین یا سیمان و گچ به کار می روند هزینه ها را نسبت به سیم کشی روکار گران تر می کنند. همچنین خود کابلی که بدون لوله محافظ می تواند داخل کار نصب شود نیز نسبت به کابل های روکار که در معرض تنش و خوردگی کمتری هستند، گران تر است.

برنامه نویس سایت برنامه نویسی سایت طراحی سایت طراحی وب سایت