برای تامین نیازهای برقی خانه شما باید سیم/کابلی که مطابق با قوانین بازرسی فنی است نصب شود تا دچار مشکل نشوید. در واقع این سیم/کابل ایمنی اتصال الکتریکی را تضمین می کند تا برق با کیفیت بالا و بدون خطر در دسترس شما باشد. اگر سیم/کابل انتخابی سایز و کیفیت مناسبی داشته باشد یک سیستم مدار الکتریکی خوب در کل آپارتمان خواهید داشت.

سیمین صنعت به عنوان یکی از تولید کنندگان سیم/کابل برق مصرفی در برق کشی ساختمان های مسکونی در تلاش است تا بهترین محصولات این حوزه را در دسترس ایرانیان عزیز قرار دهد و همچنین با صادرات سیم/کابل برق جایگاه کشورمان را در این زمینه ارتقا دهد. علاقه مندان برای خرید یا ثبت سفارش محصولات این کارخانه می توانند با مراجعه به نمایندگی های مجاز این شرکت محصولات مورد نیاز خود را تهیه کنند.

همچنین برای اطلاع از شرایط اخذ نمایندگی می توانید با مراجعه به قسمت دریافت نمایندگی فروش (صفحه نخست) و یا تماس با دفتر مرکزی درخواست خود را ثبت کنید.

مقایسه سیم و کابل برق

ماهیت کلی سیم و کابل یکی است و هر دو جریان برق را منتقل می کنند. شاخص ترین تفاوتی که دارند این است که سیم دارای یک هادی (تک رشته مفتولی یا رشته ای افشان) است در صورتیکه یک کابل مجموعه ای از چند هادی است که به عنوان هسته نیز نامیده می شوند و مجموعه هادی های کابل در یک غلاف پوششی کنار هم قرار می گیرند.

برای نصب و استفاده از انواع سیم/کابل در سایزهای مختلف، قوانین و مقرراتی وجود دارد که برقکاران عزیز باید آن ها را لحاظ کنند.

سیم ها چه اندازه هایی دارند و واحد اندازه گیری آن ها چیست؟

در حالیکه سیم های مختلف اهداف خاصی را دنبال می کنند، استفاده از سیم با اندازه مناسب به برق کشی اصولی شما کمک می کند. اندازه های مختلف در واقع میزان جریانی که می تواند بدون ایجاد آسیب از سیم عبور کند را تعیین می کند. سایز سیم به اندازه فیزیکی آن اشاره می کند که در استانداردهای مختلف متناسب با قطر هادی سیم/کابل است. با کمک سایز می توانیم مقاومت الکتریکی سیم،وزن آن در واحد طول، قطر یا سطح مقطع هادی و... را تعیین کنیم.

جدول سایز بندی سیم برق طبق استاندارد IEC 60228 مطابق با زیر است که بیانگر مساحت سطع مقطع هادی بر حسب mm2  است:

16

10

6

4

2.5

1.5

1

0.75

0.5

240

185

150

120

95

70

50

35

25

 

 

 

1000

800

630

500

400

300

اگر در محاسبه سایز سیم برق برای یک مدار الکتریکی به عددی غیر از موارد ذکر شده در بالا رسیدیم بهتر است بین گزینه های بالا و پایین مساحت، مقدار بالاتر را انتخاب کنیم. مثلا اگر طبق محاسبات سطح مقطع باید 5 میلیمتر مربع باشد طبق جدول سایز 6 را انتخاب می کنیم.

از دیگر روش های اندازه گیری سایز سیم و کابل، استاندارد AWG آمریکا است. سایر استانداردهای این حوزه BWG و SWG هستند که کمتر رایج اند.

در ایران نیز ما سایز سیم را بر حسب مساحت سطح مقطع به mm2  بیان می کنیم.

اندازه گذاری کابل برق

برای تعیین سایز کابل ابتدا تعداد سیم های هادی و سپس سطح مقطع آن ها ذکر می شود. در جدول زیر سایز کابل های برق ذکر شده است:

10+ 25×3

16×4

10×4

6×4

4×4

2.5×4

1.5×4

-

120+ 240×3

95+ 180×3

70+ 150×3

70+ 120×3

25+ 50×3

16+ 35×3

مثلا کابل 16+ 35×3 دارای 3 هادی با سطح مقطع 35 میلیمتر مربع به عنوان فاز اصلی و یک هادی با سطح مقطع 16 میلیمتر مربع برای نول است.

انتخاب سایز استاندارد سیم/کابل در برق کشی ساختمان مسکونی

برای سیم کشی روشنایی های ساختمان که برق 10 آمپر هستند از سایز 1.5، پریز ها برای عبور جریان 16 از سایز 2.5، کولر گازی و فیوز اصلی ساختمان برای 20 آمپر سایز 4، کولر آبی سایز 2.5 و کابل اصلی که برق را از کنتور به جعبه فیوز می رساند سایز 6.

ولتاژ ساختمان های ایران 380/220 ولت است که افت ولتاژ حداکثر می تواند 5% باشد. در واقع سایز سیم به متخصصان صنعت برق و تکنسین های برق کشی ساختمان کمک می کند تا بتوانند تشخیص دهند که این سیم/کابل آیا برای یک کاربرد خاص مناسب است یا خیر. سازمان ملی استاندارد کشور نیز برای کنترل ایمنی ساختمان ها استانداردهایی تهیه کرده است که غالبا بر اساس IEC هستند.

علائم اختصاری استانداردهای مختلف علاوه بر بیان قطر هادی، تعداد و شکل هادی را نیز نشان می دهد و با کمک این اطلاعات که عموما بر روی غلاف عایقی سیم/کابل چاپ شده است، برقکاران اطلاعات لازم خود را کسب می کنند تا با کمک آن ها بهینه ترین سیم کشی را در یک ساختمان مسکونی یا واحد صنعتی نصب کنند. رنگ غلاف یا روکش عایق کابل/سیم به ما می گوید که حداکثر آمپر جریان چه میزانی می تواند باشد.

برای کابل:

سفید 15 آمپر / زرد 20 آمپر / نارنجی 30 آمپر / مشکی 60-45 آمپر

برای سیم:

روکش عایق سیم نیز نوع جریان را بیان میکند مثلا قرمز یا مشکی نشان دهنده سیم انتقال دهنده جریان، سفید سیم خنثی و اگر عایق نداشت یاسبز بود یعنی سیم ارت است.

به طور کلی سیم های فاز می توانند در رنگ های مشکی، قهوه ای، قرمز یا خاکستری باشند. سیم نول معمولا آبی و سیم ارت نیز سبز/زرد است.

در ایران نیز کدگذاری رنگ سیم/کابل مطابق با استانداردهای IRISI 607 یا IEC 60227 است که در ادامه چگونگی این کدها را بیان می کنیم:

سیم و کابل تک رشته:

ترجیح خاصی برای رنگ نیست و فقط کابل تک رشته ای عموما مشکی است.

کابل دو رشته ای:

مشکی کابل فاز – آبی کابل نول

قرمز کابل فاز – آبی کابل نول

و ممکن است گاهی زرد یا سبز هم باشند که زیاد رایج نیست.

کابل سه رشته ای:

زرد/سبز-آبی-قهوه ای/قرمز

مشکی-خاکستری-قهوه ای/قرمز

کابل چهار رشته ای:

زرد/سبز-خاکستری-مشکی-قهوه ای

آبی-خاکستری-مشکی-قهوه ای

مشکلات سیم کشی برق

از رایج ترین مشکلات ناشی از اشتباهات سیم کشی می توان به اتصال کوتاه، شوک ولتاژ و آتش سوزی اشاره کرد که منجر به خسارات مالی و جانی گاها جبران ناپذیری می شوند. بنابراین حساسیت های سیم کشی برق بسیار بالاست و بازرسان فنی باید با دقت بالایی سیم کشی را بررسی کنند.

اگر سطح سیم افشان کوچکتر از 1 میلیمتر مربع باشد، ولتاژ نامی سیم 300/500 خواهد بود که می توانند درون لوله، زیر/روی گچ و درون لوله های خرطومی نصب شود.

اگر سطح سیم افشان بزرگتر از 1 میلیمتر مربع باشد، ولتاژ نامی سیم 450/750 خواهد بود که می تواند داخل وسایل برقی، محیط های خشک، درون لوله و زیر/روی گچ نصب شود.

برنامه نویس سایت برنامه نویسی سایت طراحی سایت طراحی وب سایت