ابتدا با مس خام شروع می کنیم که ماده ای پر تقاضا برای ساخت سیم و کابل مورد استفاده در برق کشی است. مس علاوه بر اینکه شکل دهی آسان و قابلیت بازیافت 100% را دارد، رسانای بالا الکتریسیته نیز می باشد. مس ابتدا به صورت شمش قالب گیری می شود و سپس به منظور افزایش انعطاف پذیری پیشگرم شده و وارد اکسترودر می شود تا با عملیات کشش(اکسترود) شمش های مسی تبدیل به رشته های بلند و باریک سیم شوند. دمای پیشگرم شمش مس حدودا 1200-1000 درجه فارنهایت است. عایق و غلاف سیم نیز با کمک اکسترودر روی سیم کشیده می شود.

پارامترها و مواد اولیه سیم و کابل مورد استفاده در این صنعت به دلیل پیشرفت های علم مواد، توسعه دانش و معرفی انواع جدید سیم/کابل طی چند دهه گذشته تکامل یافته و به موجب آن در کاربردهای مختلفی از سیم/کابل استفاده می شود. هزاران محصول سیم و کابل در صنایع مختلف استفاده می شوند. دو کاربرد اصلی آن ها انتقال جریان برق و سیگنال های مخابراتی است. برای غلاف از PVC ،PE و XLPE استفاده می شود. با تحولات قابل توجه در صنعت ساخت و ساز طی دهه های گذشته شاهد این هستیم که صنعت سیم و کابل گسترش یافته و پیشرفت زیادی کرده است.

مهم ترین کابل های مورد استفاده در صنعت عبارتند از:

  • کابل روکش دار غیر فلزی
  • کابل زره دار
  • کابل ابزار دقیق
  • کابل ولتاژ پایین
  • کابل ارتباطی

اندازه بازار جهانی سیم و کابل در سال 2019 بالغ بر 184.9 میلیارد دلار بود که پیش بینی می شود این مقدار تا سال 2027 به 269.4 میلیارد دلار برسد. در سال 2020 بازار سیم و کابل آمریکا شمالی بیش از 27 میلیارد دلار برآورد شده بود.

مواد اولیه سیم و کابل را دو گروه هادی و عایق تشکیل می دهند. هادی می تواند از جنس مس، آلومینیوم، روی، نقره و یا طلا باشد که وظیفه اصلی آن هدایت جریان الکتریکی است. عایق در واقع برای پوشش سیم هادی بکار می رود و می تواند از جنس ترموپلاست یا ترموست باشد و وظیفه اصلی آن حفظ دوام کابل و جلوگیری از برق گرفتگی انسان ها و موجودات زنده است.

اروپا در سال 2012 مصرف کابل 3،494 کیلومتری داشته که در سال 2016 این میزان مصرف به به 4،054 کیلومتر در سال رسید و می توان نتیجه گرفت که میانگین نرخ رشد اروپا در مصرف سیم و کابل 3.68% بود. بیشتر مصرف کنندگان سیم و کابل را شرکت های انرژی و ارتباطات، لوازم خانگی و سازندگان دستگاه های الکتریکی تشکیل می دهند. بیشترین تقاضا محصولات این حوزه در سال 2012 مربوط به صنعت ساختمان بود.

استفاده از فناوری های شبکه هوشمند موجب نیاز روز افزون به اتصالات شبکه شده است. بنابراین کابل های جدید زیرزمینی و زیردریایی بسیار مورد توجه صنعتگران حوزه سیم و کابل هستند. شبکه هوشمند یک شبکه الکتریکی متشکل از رایانه، سیستم اتوماسیون، تجهیزات و... است که با هم کار می کنند و این شبکه بسیار مورد توجه فعالان محیط زیست و کسانی که دغدغه استفاده از انرژی پاک را دارند می باشد.

عملکرد کره زمین به رسیدن به موقع برق در اقصی نقاط آن بستگی دارد. علاوه بر این افزایش جمعیت منجر به افزایش تقاضا برای نیروی برق شده است. شبکه هوشمند به تولید نیروی تجدید پذیر کارآمد برای استفاده در خانه های هوشمند کمک کرده و تشویق می کند که مردم از وسایل نقلیه الکتریکی استفاده کنند.

افزایش تقاضای انرژی در آسیا، استرالیا، خاورمیانه و آمریکا جنوبی منجر به افزایش سرمایه گذاری در شبکه های هوشمند این نواحی شده است. این امر تقاضا برای کابل های ولتاژ پایین را افزایش می دهد. عوامل دیگری که بر رشد کابل های فشار ضعیف تاثیر می گذارند عبارتند از: افزایش تولید و نیاز به توزیع برق، خودروسازی، شهر نشینی، صنعتی شدن و... .

انواع کابل بر اساس نوع نصب به کابل هوایی و زیرزمینی تقسیم می شوند. آمریکا شمالی و اروپا به سمت استفاده از کابل های زیرزمینی به جای کابل هوایی روی آورده اند. کابل زیرزمینی فضای مورد نیاز برای انتقال برق را کاهش داده و همچنین انتقال نیروی برق با این کابل ها اطمینان بالایی دارد.  اما کشورهایی که در معرض بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله هستند، نباید از کابل زیرزمینی استقاده کنند. مزایای استفاده از کابل زیرزمینی عبارتند از: کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری، کاهش تلفات برق در حین انتقال و... .

بیشترین کابل مصرفی جهان در سال 2020 گروه ولتاژ پایین بود. از این کابل بیشتر در سیم کشی ساختمان، کابل LAN، سیم لوازم خانگی، شبکه های توزیع و... استفاده می شود. اکثر کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته تقاضای زیادی برای برق دارند و به سمت منابع تجدید پذیر در مقیاس بزرگ حرکت می کنند.

سیم و کابل فشار قوی برای انتقال بیش از 1000 ولت استفاده می شود. کیفیت کابل فشار قوی به نوع عایق آن بستگی دارد. کاربران این کابل شبکه توزیع برق، نفت و گاز، مخابرات، هوافضا و صنایع دفاع هستند.

پیش بینی می شود نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) بازار سیم و کابل از سال 2020 تا 2027 به 5.3% برسد.

برنامه نویس سایت برنامه نویسی سایت طراحی سایت طراحی وب سایت