ما در سیمین صنعت رسانا تلاش می کنیم تا با تولید محصولات با کیفیت، سیم کشی برق منازل مسکونی تا جای ممکن کم هزینه و کارآمد باشد. کابل برق در واقع یک عنصر حیاتی در هر عملیات و پروژه صنعتی است بنابراین دوام و ایمنی آن بسیار مهم است. تجهیزات صنعتی مانند کابل در معرض تنش بالایی هستند و باید بتوانند استحکام و کارآیی خود را حین انجام عملیات حفظ کنند. این تنش می تواند در اثر دمای بالا، ولتاژ بالا، ضربه یا سایش ایجاد شده و در ادامه منجر به اختلال عملکرد یا کاهش عمر مفید قطعه شود.

بنابراین کابل مصرفی در کاربردهای صنعتی با یک ضریب اطمینان و عمر مفید خاصی طراحی می شود که به منظور کاهش خسارت و تلفات باید در زمان درست تعویض یا تعمیر شوند.

استفاده از کابل در صنایع مختلف

کابل در صنعت مکانیک برای جابجایی اجسام بکار می رود که با نام های طناب فولادی یا سیم بکسل نیز شناخته می شود. در کشتیرانی نیز از کابل برای نگه داشتن کشتی یا لنگر انداختن در اسکله استفاده می شود.

کابل سه فاز برای انتقال برق فشار قوی سه فاز استفاده می شود که برق را از منبع به تجهیزات صنعتی می رساند. این کابل در واقع می تواند جریان الکتریکی بسیار بالایی را تحمل کرده و دچار آسیب نشود. از کابل سه فاز همچنین در آسانسور آپارتمان مسکونی و ساختمان تجاری استفاده می شود. کابل سه فاز متشکل از سه سیم فاز و یک سیم نول است که سیم های فازی می توانند جریانی با اختلاف ولتاژ 380 ولت را منتقل کنند. مهم ترین ویژگی این کابل انتقال جریان بالا است و در کارخانه ها و کارگاه های صنعتی کاربرد فراوانی دارد.

در برخی کارگاه ها و یا کاربردهایی که درجه حرارت بسیار بالا باشد از کابل نسوز استفاده می شود. مثلا در فولادسازی چون دمای کاری و حرارت بسیار بالاست کابل عادی نمی تواند دوام بیاورد بنابراین از کابل نسوز استفاده می کنند.

در ایران ابتدا کارخانه های تولید سیم شروع بکار کردند و سپس با تولید کابل کار خود را گسترش دادند و امروز ما کارخانه های بسیاری داریم که تولید کننده کابل صنعتی با استانداردهای به روز دنیا هستند.

طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی تقاضای جهانی برق در سال 2018 نسبت به سال 2010 حدودا 4% افزایش یافته بود که نیمی از این افزایش تقاضا به دلیل افزایش مصرف ناشی از راه اندازی صنایع جدید بود. افزایش جمعیت جهان و افزایش درآمد مردم از عوامل کلیدی افزایش تقاضا برای مسکن و پروژه های صنعتی هستند.

تولید کابل

مهم ترین حرکت پایه تولید سیم/کابل یا به طور کلی تجهیزات برقی، استفاده از علم به روز و ماشین آلات پیشرفته است. سیمین صنعت با استفاده از تجهیزات پیشرفته جهانی و دانش مهندسان برجسته توانست با تولید سیم/کابل ساختمانی کار خود را آغاز کند. سیم/کابل تولید شده در این کارخانه تمامی استانداردهای سازمان استاندارد ملی ایران را دارد. ما بر آن هستیم تا در کنار تامین نیاز بازار داخلی با صادرات سیم/کابل برق به رونق اقتصادی کشور نیز کمک کنیم.

کارخانه های تولید کننده کابل با توجه به تقاضای مشتری و کاربرد کابل، آن ها را در ابعاد و ضخامت های مختلف تولید می کنند. در واقع صنعت سیم/کابل وابسته به پیشرفت کارخانه هایی است که در زمینه تولید، تامین و توزیع سیم/کابل صنعتی برای ماشین آلات، تجهیزات الکترونیکی و... فعالیت می کنند. کابل/سیم در بخش های ارتباطات، ساختمانی، انتقال نیرو و کارخانه های صنغتی کاربرد دارد. 

نقش و انواع هادی در سیم/کابل

طبق استاندارد بین المللی IEC، به قسمتی از سیم و کابل که جریان برق را از خود عبور می دهد هادی گفته می شود. از نظر شکل ظاهری هادی ها به انواع:

  • افشان یا انعطاف پذیر (کلاس 5)
  • تک مفتولی (کلاس 1)
  • گرد تابیده منظم (کلاس 2)
  • فشرده گرد تابیده منظم
  • فشرده سکتور تابیده منظم

تقسیم می شوند.

انواع مختلف سیم/کابل از نظر ولتاژ

  1. سیم و کابل فشار ضعیف (تا 1 کیلوولت): بیشتر در سیم کشی ساختمانی کاربرد دارد.
  2. سیم و کابل فشار متوسط (بین 1 تا 63 کیلوولت)
  3. سیم و کابل فشار قوی (بالای 63 کیلوولت)

چالش انتخاب کابل مناسب در صنعت

با توجه به شرایط کاری مختلف کابل های صنعتی در معرض حرارت بالا، الکتریسیته قوی، مواد شیمیایی خورنده، عناصر خرد کننده یا ساینده قرار می گیرند. بنابراین باید عملکردی ایمن در مدت زمانی مشخص داشته باشند. به دلیل این شرایط کاری، تولید کنندگان کابل صنعتی طیف گسترده ای را به بازار عرضه می کنند.

از دیگر عواملی که در تعیین مشخصات کابل صنعتی دخیل اند عبارتند از:

  • قوانین و استانداردهای سازمانی مصرف کننده.
  • آئین نامه های کشوری.
  • قیمت کابل.
  • مزایا/معایب تکنیکی.

استاندارد کلی تولید سیم/کابل کشور را سازمان ملی استاندارد ایران ISIRI تعیین می کند. از دیگر استانداردهای جهانی می توان به ISO 9001، CSA، NEC، QS 9000 و VDE اشاره کرد.

عمده کاربرد سیم/کابل انتقال جریان برق، تحمل بار مکانیکی و انتقال سیگنال مخابراتی است و می توان گفت استفاده از سیم/کابل در تمامی صنایع اعم از مواد غذایی، خودرو سازی، حمل و نقل، راه آهن، تاسیسات، ساختمانی، پزشکی، هوافضا، صنعت دفاع، پتروشیمی و... کاربرد دارد.

صنعت ارتباطات به سرعت در حال رشد است و با گسترش و پیشرفت صنعت علاوه بر نیاز رو به رشد صنایع جدید، برای نوسازی و جایگزینی زیرساخت های قدیمی (خصوصا شبکه)، نیازمند سیم/کابل با استاندارد و کیفیت بالا هستیم.

آینده کابل های صنعتی

  1. توسعه کابل های شارژ سریع: به دلیل رقم بالای استفاده از گوشی هوشمند در جهان، تولیدکننده ها برای ساخت کابل های شارژ سریع با هم رقابت می کنند. همچنین با گسترش استفاده از ماشین های الکتریکی، اهمیت کابل شارژ سریع بیشتر شده است. این کابل ها عموما از جنس مس هستند که یک یا چند تراشه سیلیکونی (نیمه هادی) برای افزایش کارایی کابل به آن اضافه می شود.
  2. بهبود کابل های مقاوم به آتش: کابل های مقاوم در برابر آتش هم گسترش آتش را محدود کرده و هم از انتشار گازهای سمی جلوگیری می کنند. با رشد ساخت و ساز، علاوه بر صنایع دما بالا از این کابل ها در پروژه های مسکونی، تجاری و تولیدی جدید نیز استفاده می شود.
  3. گسترش استفاده از کابل فیبر نوری: در سال 2018 کابل فیبر نوری دومین جایگاه محصولات پر مصرف را در انواع مختلف سیم و کابل داشت. پیش بینی می شود با پیشرفت ارتباطات و صنایع مخابراتی، استفاده از کابل فیبر نوری بیشتر شود.
  4. کابل های مقاوم: کابل مصرفی در سیستم های اتوماسیون کارخانه های صنعتی باید در برابر تنش، سایش، خمش و سرعت های عملیاتی بالا مقاومت کند.

محرک ها و محدودیت های بازار سیم و کابل

  • افزایش شهر نشینی و صنعتی شدن کشورهای در حال توسعه موجب رشد این بازار می شود. مثلا در برخی مناطق کلیدی زمین مانند چین، هند، آفریقا، امارات، قطر و آمریکا صنعت ساخت و ساز رو به رشد بوده و استفاده از سیم و کابل در آن ها رو به افزایش است. بنابراین ما نیز باید همسو با صنعتی شدن کشورمان با استفاده از منابع غنی ایران عزیز اقدام به افزایش تولید محصولات صنعت سیم و کابل کنیم.
  • افزایش تقاضا برای خودروهای بی سرنشین و برقی در کشورهای توسعه یافته موجب رشد این بازار می شود.
  • افزایش قیمت روز افزون مواد اولیه تولید محصولات این صنعت را دچار مشکل می کند.
  • تولیدکنندگان این صنعت با مشکلاتی اعم از سرمایه گذاری دست به گریبانند که امید می رود مسئولان با توجه به اهمیت این صنعت موانع را مرتفع کنند.
  • پراکندگی بازار جهانی تولیدکننده و مصرف کننده در صنعت سیم و کابل موجب برخی مشکلات می شود.
برنامه نویس سایت برنامه نویسی سایت طراحی سایت طراحی وب سایت