کابل های گروه YY با عایق PVC تولید می شوند و بیشتر در نوار نقاله، خطوط تولید و مونتاژ و همچنین برق کشی داخلی ساختمان های مسکونی برای انتقال برق و سیگنال های مخابراتی به کار می روند. این کابل ها در مقابل اشعه ماوراءبنفش مقاوم نیستند اما می توانند در صورت محافظت کافی درون کانال یا لوله تو فضای باز نیز استفاده شوند. در ادامه ساختمان کلی کابل و استانداردهای مطرح در این گروه را شرح داده ایم.

ساختمان کابل YY

هادی: مس مفتولی یا رشته ای افشان آنیل شده.

عایق: PVC و XLPE.

غلاف: PVC.

در استانداردهای جهانی این کابل ها طبق BS EN 50525-2-11، VDE 0250 و در ایران نیز مطابق با ISIRI607 که مربوط به استانداردهای سیم و کابل با عایق پلی وینیل کلراید (پی وی سی) بوده که معادل استانداردهای IEC60227 و VDE0281 است، تولید می شوند.

کابل های YY، کابل های انعطاف پذیری هستند که به طور گسترده در برق کشی ساختمان های مسکونی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. از مزیت های استفاده از این کابل ها می توان به استحکام قابل قبول آن ها اشاره کرد. همچنین برای نصب این کابل ها به ابزار و تجهیزات خاصی نیاز نیست و برقکار می تواند با ابتدایی ترین ابزار برق کشی را با این کابل ها انجام دهد.

سیمین صنعت رسانا به عنوان تولیدکننده سیم/کابل برق مورد استفاده در برق کشی ساختمان های مسکونی، تجاری و صنعتی محصولات خود را مطابق با استانداردهای معتبر ایران و جهان تولید و به مصرف کنندگان عرضه می کند تا مصرف کنندگان از با کیفیت ترین سیم/کابل برق در صنایع مختلف استفاده کنند.

یکی از کابل های این گروه کابل NYY است که از آن برای تامین و انتقال برق در فضای باز، زیر زمین، داخل آب و بتن، فضای داخلی آپارتمان مسکونی و... استفاده می شود.

استاندارد VDE0250

انستیتو VDE یک موسسه معتبر بین المللی در حوزه تست و صدور گواهینامه دستگاه ها، قطعات و سیستم های الکترونیکی است. VDE در واقع مخفف عبارت Verband der Elektronik است و این موسسه سالانه مجموعه ای از استانداردها را منتشر می کند که مشخصات مختلف کابل برق را نیز شامل می شود و تولیدکنندگان سیم و کابل برق نیز از آن ها برای تولید محصولات و ارائه کیفیت تولید خود به مصرف کنندگان استفاده می کنند.

مثلا VDE0250 یک مجموعه استاندارد است و برای تعیین کردن مشخصات کابل NYM کشور آلمان از بخش 204:2000 این استاندارد استفاده می شود که به صورت VDE0250-204:2000 تعریف می شود.

VDE در واقع استاندارد ملی کشور آلمان است و با استانداردهای اروپایی EN و بین المللی IEC که بخش هایی در حوزه مشخصات سیم و کابل برق دارند متفاوت است. در بخش استانداردهای وبلاگ سایت مختصری از علائم اشاره شده در استاندارد VDE شرح داده شده اند. با مراجعه به صفحه علائم اختصاری استفاده شده در استاندارد VDE می توانید اطلاعات لازم را برای معانی حروف طبق این استاندارد کسب کنید.

استاندارد BS EN 50525-2-11

این یک استاندارد انگلیسی برای تعیین مشخصات کابل های انعطاف پذیر با عایق و روکش PVC است. که مشخصات فیزیکی، جنس، محدوده ولتاژ و جریان عبوری و... سیم/کابل برق را مشخص می کنند.

کابل های YY باید در محیط هایی استفاده شوند که تحت تنش مکانیکی بالایی قرار نگیرند. این کابل ها برای سیم کشی ثابت که نیازمند رعایت مقررات BS7671 اند مناسب نیستند.

استاندارد ISIRI607

در استاندارد 607 استاندارد ملی ایران نیز مشخصاتی اعم از سطح مقطع نامی هادی ها، مقدار ضخامت عایق، مقاومت الکتریکی عایق، فاصله نامی عایق ها از هم، ضخامت روکش، ولتاژ اسمی و مشخصات آزمون هایی نظیر انعطاف پذیری، استحکام کششی، آزمون های الکتریکی، فشار-دما، انتشار شعله و... در آن تعریف شده است.

برنامه نویس سایت برنامه نویسی سایت طراحی سایت طراحی وب سایت